Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC5235182   Ioga a l'escola: relaxació, concentració i gestió emocional
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil-Primària
  
   2/5/2024 - 30/5/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   41SD Ioga a l'escola: relaxació, concentració i gestió emocional
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   El ioga infantil té nombrosos beneficis per a l’infant. A través del ioga els més petits i petites desenvolupen la seva paciència, disciplina, concentració, relaxació, empatia i equilibri energètic. Està demostrat que els infants que practiquen ioga obtenen millors resultats acadèmics i que també tenen una relacions més amables i profundes amb el seu grup d’iguals, família i professorat.

A més a més el personal docent, a través del ioga, té infinits recursos per moderar i gestionar moments emocionalment complicats així com crear un vincle més sa i productiu amb el seu alumnat.

En definitiva, l’objectiu del curs és que el personal docent sigui totalment capaç de desenvolupar sessions de ioga amb el seu alumnat, així com tenir recursos per poder fer servir en moments concrets per reconduir una situació de caos, tensió o dispersió dins l’aula durant la jornada escolar.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
Cost de la matrícula: 75€
  
Objectius   - Formar el personal docent per aplicar el ioga com a pràctica a l’aula per afavorir l’aprenentatge i millorar el clima a l’escola.
- Conèixer les característiques de la pràctica del ioga per als infants i els seus beneficis, tant per a l’alumnat com per al professorat.
- Formar per ser capaç d’impartir docència oferint sessions de ioga on l’alumnat treballi el seu cos per ajudar-los a canalitzar les seves energies i emocions.
- Proporcionar a l’equip docent recursos i estratègies per aplicar a l’hora de treballar la gestió emocional a l’aula.
- Entendre la importància de la respiració i el respecte al propi cos i al de les altres persones per traslladar aquest aprenentatge al nostre alumnat.
- Oferir eines i recursos per incloure el ioga a les escoles per aconseguir un clima més empàtic i humà, per generar relacions sanes i productives que ajudin a tota la comunitat educativa a tenir una mirada interna i externa més sincera i real.
  
Continguts   Mòdul 1. Postures de ioga i els seus beneficis
Es treballen les diferents postures o asanes de ioga així com els beneficis que cadascuna d’elles aporta al practicar-les.
Treballarem cada postura individualment per entendre la tècnica de com entrar en la postura i de com sortir. També es treballaran diferents opcions dins de la mateixa postura atenen les diverses realitats que ens podem trobar amb els diferents ritmes de cadascun dels i les alumnes així com les seves edats.
1.La postura a nivell tècnic
2.Beneficis
3.Pràctica de les postures
4. Sèries en el ioga
5. La serie més important del ioga: Salutació al Sol
Mòdul 2. Respiració i relaxació
És molt important aprendre a respirar i relaxar-se. Com a docents hem de poder aportar al nostre alumnat totes les eines necessàries perquè ells mateixos i mateixes, sense necessitat de cap altra cosa que el seu propi cos i la seva ment, puguin calmar els seus nervis, afavorir la seva pròpia concentració i relaxar els seus cossos.
En aquest mòdul aprendrem a relaxar-nos nosaltres mateixos i mateixes i a sentir la importància de la nostra pròpia respiració a través de jocs exercicis molt lúdics que després podem fer servir dins l’aula en qualsevol moment que ho necessitem.
1. Consciència respiratòria
2. La importancia de la relaxació
3. Guies parlades, exercicis, música i elements externs per afavorir la relaxació
Mòdul 3. Jocs, cançons de ioga, mantres infantils i bases per establir converses profundes amb el grup
Un dels objectius del ioga infantil és que els i les alumnes es diverteixin i s’ho passin bomba durant la sessió. El més important és que aprenguin sense adonar-se’n i a través de l’alegria. La manera de no forçar-los a fer una sessió de ioga és donar-los opcions de jocs on la concentració i la mirada, tant interna com externa, són un vehicle importantíssim per portar a terme una bona sessió de ioga. També es treballen els mantres infantils que ens donen l’oportunitat d’aprofundir en sentiments i sensacions, així com restablir l’energia d'algun l’infant en concret o del grup en general.
Per acabar treballarem les bases per construir unes xerrades en grup profundes, sinceres i fetes des del cor i cap al cor. Aquestes converses són molt importants a l’hora de treballar amb els nens i nenes a expressar els seus sentiments, així com perquè el personal docent obtingui una informació molt valuosa per saber en quin moment es troba cadascun dels membres del seu grup a nivell emocional. En aquest punt poden exterioritzar-se sensacions, desitjos, frustracions o problemes que puguin tenir els infants tant a un nivell individual, en relació a la resta de la classe o amb la seva pròpia família. Per això és una eina molt valuosa a l’hora d’establir una comunicació molt humana i i sincera amb l’alumnat.
1. Per què serveixen els jocs?
2. Jocs per edats
3. Pràctica dels jocs
4. Ús de les Cançons al ioga
5. Mantres
6. Converses amb el cor
Mòdul 4. L’experiència d’una sessió completa de ioga infantil
Es treballa com preparar una sessió de ioga. Aquesta sessió ha de tenir una durada de 40 minuts, com a màxim, i s’ha de fer en un espai segur i tranquil. Ha de tenir una estructura pensada però també estar preparats per canviar-la i transformar-la en qualsevol moment. Una sessió de ioga infantil ha de ser divertida i molt entretinguda i mai es pot obligar cap infant a fer res que no li vingui de gust. L'únic imprescindible és que qui no vulgui realitzar la sessió o alguns dels exercicis no molesti a la resta del grup. Es treballaran tots aquests aspectes i d’altres també essencials com la importància de no fer sentir malament cap infant si no vol participar o si no ho fa del tot bé.
1. On fer la sessió
2. Espai annex per qui no vulgui realitzar els exercicis
3. Quantitat d’alumnes per sessió i per edats
4. Estructura i organització d’una sessió
5. Elements necessaris per realitzar una sessió
6. Música
7. Materials
8. Avaluació de la sessió
  
Formador/a   Cristina Brondo Muñoz
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.
En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

Les activitats d’avaluació de cada mòdul són les següents: 
MÒDUL 1
Activitat 1. Pràctica de postures de ioga (tasca). ACTIVITAT DE PRÀCTICA INDIVIDUAL D’EXPERIMENTACIÓ I CONSOLIDACIÓ. Experimentar en primera persona diferents postures de ioga per així ser un bon model per a l’alumnat, comprenent les dificultats i els beneficis de la postura treballada.
Activitat 2. Salutació al Sol (tasca). ACTIVITAT DE PRÀCTICA INDIVIDUAL D’EXPERIMENTACIÓ I CONSOLIDACIÓ. Experimentar en primera persona les salutacions al Sol per així ser un bon model per a l’alumnat, comprenent les dificultats i els beneficis la salutació.
Activitat 3. Nova versió de la salutació al Sol (fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE CREACIÓ I ACTIVITAT PER COMPARTIR. Consolidar els aprenentatges a partir que els i les participants del curs comparteixin una manera diferent de fer la salutació al Sol amb l’alumnat i crear un banc de recursos per treballar aquest exercici.

MÒDUL 2
Activitat 1. La importància de la respiració (fòrum). DEBAT GRUPAL AMB ARGUMENTACIONS.
Activitat 2. Relaxació guiada (fòrum). ACTIVITAT DE REFLEXIÓ I CONSCIENCIACIÓ. Fer una pràctica guiada de relaxació i reflexionar sobre allò que han experimentat, els possibles obstacles i els elements que l’han afavorit.
Activitat 3. Banc de recursos sobre relaxació (fòrum). REFLEXIONAR I COMPARTIR. Aportar recursos i eines que facin servir o siguin interessants per practicar la relaxació a l’aula, creant així un banc de recursos que facilitin l’aplicació de la relaxació guiada.

MÒDUL 3
Activitat 1. Jocs de ioga (tasca). ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Desenvolupar i explicar dos jocs per treballar el ioga a l’aula, tenint en compte què volem aconseguir, quins materials són necessaris i el procediment per fer-ho.
Activitat 2. Cançó de ioga (fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL PRÀCTICA I DE CONSCIENCIACIÓ. Practicar una coreografia d’una cançó de ioga que es mostra al mòdul afegint alguna part de creativitat pròpia per ser un bon model per a l’alumnat a l’aula.
Activitat 3. El meu mantra (tasca). ACTIVITAT DE PRÀCTICA INDIVIDUAL I REFLEXIÓ. Identificar amb quin mantra ens sentim més còmodes i per explicar com treballar-ho amb el nostre alumnat.
Activitat 4. Converses amb el cor (fòrum). ACTIVITAT DE REFLEXIÓ I CONSCIENCIACIÓ. Compartir l’experiència de realitzar una conversa amb el cor amb l’alumnat i la importància d’escoltar i ser escoltat, sense ser jutjat, per transmetre confiança al  grup i oferir espai protegits on parlar amb sinceritat.

MÒDUL 4
Activitat 1. Planifica una sessió de ioga (tasca). ACTIVITAT PRÀCTICA INDIVIDUAL D’APLICACIÓ A L’AULA. Desenvolupar una sessió de ioga, tenint en compte tots els elements necessaris treballats al llarg de l’activitat formativa (edat, espai, materials, objectius, activitats, cançons i procés d’avaluació) per tal de traslladar-ho a una aula real i practicar els beneficis del ioga amb l’alumnat.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).